לכבוד שבוע הספר – מספר עצות מעשיות לקריאת ספרים לילדים, מאת קלסיקלטת



לכבוד שבוע הספר – מספר עצות מעשיות לקריאת ספרים לילדים,
מאת קלסיקלטת


קריאת ספרים לילדים מעשירה את שפתם, מקנה להם ידע על העולם בכל מיני תחומים ומכל הכיוונים, מפתחת את הרגישות שלהם ואת יכולתם לתקשר ולהתחבר עם אחרים; היא מפתחת קשב וריכוז וכמובן מפתחת את הקשר בין ההורים והילדים. מחקרים רבים עסקו בהשפעתה של קריאת סיפורים על ילדים, וכל הממצאים מצביעים על יתרונות קוגניטיביים משמעותיים. קיים קשר בין קריאה בגיל צעיר ובין הצלחה בלימודים, שיפור השפה והדמיון.

חשוב לקרוא הרבה ספרים בגיל הרך, אך לא רק הכמות חשובה, אלא גם החוויה של הילד.
החיבור לספרים ייעשה בצורה חיובית ומהנה, ואם תיווצר אינטימיות וקירבה – החוויה גם תיזכר לשנים רבות. להלן מספר עצות מקצועיות עבור ההורים מאת המומחים של קלסיקלטת.

1. קראו ספרים על ילדים המתמודדים עם קשיים דומים לשל ילדכם (פחדים, ביישנות, קושי להירדם וכו'). זכרו כי אין צורך לחייב את הילד לדבר בעקבות הסיפור על קשייו שלו, גם אם הוא בוחר שלא להגיב כלל ביחס לסיפור הרי שבעצם ההאזנה לו עובר הילד תהליך רגשי כלשהו, בעל משמעות. 



2. התייחסו בכבוד רב להעדפותיו של הילד בנוגע לסיפורים. אל תכפו עליו האזנה לסיפורים שאינו מעוניין בהם (ייתכן כי יש בסיפורים אלו דבר מה מאיים, או מסר שהילד אינו בשל עדיין לעבד). בנוסף, אל תפסלו סיפורים אותם הוא מבקש לשמוע בטענה כי הם טיפשיים או ילדותיים (אם הילד בחר אותם, סביר שיש להם ערך עבורו, גם אם אינכם יודעים לזהותו). אל תופתעו אם ילדכם מבקש להאזין שוב ושוב לאותם הסיפורים. ילדים חשים ביטחון כאשר הם מאזינים לדבר מה ידוע ומוכר, ובכל פעם הם מייחסים לו משמעויות חדשות, בהתאם להתפתחותם.

3. הקדישו להקראת הסיפורים זמן רגוע, שקט ונעים, לפני השינה למשל, לאחר שאחים צעירים כבר ישנים, כאשר אתם מתפנים לכך ולא מוטרדים במטלות נוספות. עודדו את ילדכם (בעדינות וללא לחץ) להתייחס לסיפור: לשאול שאלות במהלכו, לשתף אתכם ברגשות המתעוררים בו ביחס לדמויות הספרותיות, ורק אם ירצה גם ביחס לעצמו ולמצבי חיים דומים בהם התנסה.

4. כאשר אנחנו מקריאים את הסיפור, חשוב לשים לב שאנו מדייקים בהגייה, מקריאים בקצב בו הילד יוכל להבין את המילים ולהפנימם, כי חלק ממטרת הסיפור היא להעשיר את אוצר המילים של הילד. הקראת סיפור תוך שימת לב לאינטונציה, תהפוך את הסיפור להרבה יותר קולח ומעניין.

5. ספרים נוספים המעצימים את חוויית הקריאה ומאפשרים לילד לקחת חלק ממשי בעלילת הספר, הם ספרי פעילות אינטראקטיביים. (כמו ספרי "גם וגם") ספרים אלה כוללים פעילות נלווית, המאפשרת לילד לחפש את המפלצת, להסתיר את העכבר מפני חתול שרודף אחריו, להצחיק נסיכה עצובה... ועוד. ספרים אלה משפרים את יכולותיו המוטוריות של הילד, מפתחים את דמיונו, ומדרבנים אותו לחשיבה חופשית עצמאית ויצירתית.

6. חשוב לבחור בספרים המתאימים לגילו של הילד ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ולוודא כי הספרים בעלי תוכן ערכי ומעשיר, אשר נכתבו על ידי אנשי מקצוע בעלי ידע בכתיבה ובעולמו הפנימי של הילד.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Adbox